fredag den 19. april 2024



BIO-PSYKO-SOCIALE MODEL & TRÆNING I BEHANDLING AF KRONISKE SMERTER


af Kenneth Lund
Herning den 19. april 2024


Indledning:

Kroniske smerter er en udfordrende og kompleks tilstand, der påvirker millioner af mennesker over hele verden. Mens traditionelle tilgange til smertebehandling ofte fokuserer på symptombehandling, har den bio-psyko-sociale model vundet stigende anerkendelse for sin helhedsorienterede tilgang til smertehåndtering. I dette indlæg vil jeg skitsere, hvordan træning, baseret på denne model, kan være en effektiv del af behandlingen af kroniske smerter.

 

Kroppens forbindelse til kroniske smerter:

Den biologiske komponent af kroniske smerter involverer komplekse neurologiske processer, herunder ændringer i hjernens smertebehandling/-opfattelse og øget inflammatorisk respons i kroppen. Den psykologiske faktor spiller også en afgørende rolle, idet smerteoplevelsen kan være påvirket af individets tanker, følelser og tidligere erfaringer. Endelig kan sociale faktorer som arbejde, familieliv og sociale relationer også påvirke smerteoplevelsen og individets evne til at håndtere den.

 

Træning som en integreret del af smertebehandling:

Fysisk aktivitet og træning har vist sig at have mange fordele i behandlingen af kroniske smerter. Regelmæssig træning kan bidrage til at styrke muskler, forbedre fleksibilitet og øge udholdenhed, hvilket kan reducere smerte og forbedre funktionsevnen. Ved at tilpasse træningsprogrammer til individuelle behov og begrænsninger kan man sikre, at træningen er sikker og effektiv for den enkelte.

 

Implementering af den bio-psyko-sociale model i træningsbehandling:

Når man anvender den bio-psyko-sociale model i træningsbehandling, er det vigtigt at skabe et støttende og forstående miljø for dig med smerter. Det omfatter blandt andet at inddrage dig aktivt i beslutningsprocessen og sikre, at dine behov og mål bliver taget i betragtning. Derudover kan mentale strategier såsom mindfulness og afspændingsteknikker integreres i træningen for at hjælpe med at håndtere smerteoplevelsen. Endelig er det vigtigt at inkludere sociale aktiviteter og støttenetværk som en del af behandlingen for at fremme helbredelse og forbedre livskvaliteten.

 

Konklusion:

Træning baseret på den bio-psyko-sociale model kan være en yderst effektiv og holistisk tilgang til behandling af kroniske smerter. Ved at forstå og adressere både de biologiske, psykologiske og sociale faktorer, der påvirker smerteoplevelsen, kan jeg hjælpe dig med at opnå (bedre) resultater og forbedre deres livskvalitet. Jeg vil opfordre dig til at prøve denne tilgang, særligt hvis du uden resultat har prøvet en lang række andre behandlingsformer.

 

oooOooo

 

Er du plaget af kroniske smerter, der påvirker din livskvalitet og daglige aktiviteter? Jeg er dedikeret til at hjælpe dig med at finde effektive løsninger til at håndtere dine smerter og genoprette din livsglæde.

 

Jeg tilbyder en gratis smertescreening, hvor vi sammen vurderer dine individuelle behov og eventuelt kan finde en løsning på et samarbejde. 

 

Min tilgang er baseret på den nyeste forskning og integrerer den bio-psyko-sociale model for at sikre en holistisk og effektiv behandling.

 

Kontakt mig i dag hvis du kunne have brug for en gratis smertescreening, og lad os sammen arbejde mod at lindre dine smerter, forbedre din livskvalitet, og give dig ny frihed. 

 


lørdag den 23. december 2023

Hvorfor Det Var Bedre i Gamle Dage...også i Træningscentret😉




Hvorfor Det Var Bedre i Gamle Dage...også i Træningscentret😉

Jeg har haft den store fornøjelse af at læse Dennis Nørmaks "Ufrihedens pris - hvordan vi lærte at tro, at vi ingenting kan". Den kan anbefales, og den gav mig på mange måde stof til eftertanke, også i forhold til dagens fitnesscentre.

Og hvorfor nu det? Det ligger lige for, efter Fitness Worlds rebrandig til ca. 280 mio kroner, til Pure Gym, og 90'ernes farvepalet på vægge og personaletøj.

Fitness World - og senere forsøget på den helt rå model, Urban Gym - strøg ind på markedet i 2005. 

I den forbindelse skal det bemærkes, at det "Form & Figur" som Tage Nielsen startede i 1974 var toneangivende i den brede offentlighed som stedet hvor man kunne træne OG som udviklede sig til en slags kæde; Jeg har blandt andet været ansat i Silkeborg Bad Form & Figur 🤗, senere Louisiana Sport & Fitness efter flytning fra Silkeborg Kurbad til Chr.8's vej i Silkeborg.

Ellers var "markedet" karakteriseret ved lokale ildsjæle, bodybuildere og vægtløftere der fandt et lokale, fik fat i nogle maskiner og solgte medlemskaber for at det kunne løbe rundt, gav prøvetimer og hvad der ellers var brug for, og nu hvor vi er i Silkeborg, f.eks. træningscentret i Toldbodgade, Silkeborg. Go' Motion ligger der stadig - still going strong!

Og for lige at namedroppe, og for alvor slå en streg under HVOR længe jeg har haft næsen i det her miljø🙈, trænede jeg for allerførste gang som 17-18-årig i Wrestler Asbjørns Riis' 90% hjemmelavede "fitnesscenter" på Mors tilbage i 1980/81. Jeg var ude af stand til at røre mig i 3 dage efter, men jeg er for evigt Bjørn taknemmelig for at få mig "startet", men det er en anden historie.

Dé centre var efter min mening båret af sammenhold og et "fælles ønske" om at træne...

Det betød også, at REGLER var der ikke SÅ mange af, og dem der var, var usagte og uskrevne. 
Ryd op efter dig selv, læg vægtene på plads, tør lige sved af bænken, lad være med at sjaske vand over hele badeværelset, rens toilettet osv. I bund og grund som man ville opføre sig hjemme hos mor & far, hos venner eller hjemme hos sig selv.

Der herskede i de centre en form for "selvjustits".  Medlemmerne regulerede så at sige hinanden. Den regulering som fandt sted, er efter min mening i tråd med Dennis Nørmarks betragtning af at (for) mange regler medfører, at den naturlige mellemmenneskelige regulering bliver sekundær: man bliver en regelrytter i stedet for at løse eventuelle problemer. Det kan godt være at en, man kunne måske kalde det en forhandlingsløsning, ikke gør begge parter glade og tilfredse, men det mindsker utilfredsheden og gør det muligt at træne side om side. Der var ingen vinder! 

Og ja, der var også anaboler/steroider. Det måtte medlemmer OGSÅ selvom - ligesom man selv bestemmer om man vil drikke alkohol, ryge tage snus eller æde sig gennem menuen på McD hver dag. Og der herskede den underforståede og interne dagsorden også. Men den ta'r vi senere!!!

Et helt centralt emne i de centre var musikken - ahh et evigt og vigtigt diskussionsemne: hvor højt og ikke mindst hvad skulle der spilles...😂

I det desværre hedengangne Herning Styrke & Motion var de gamle drenge (vi taler +77 i snit) i gang om formiddagen. Der var etiketten: lav, L.A.V musik, helst slet ingen, for så var det jo umuligt at snakke sammen - både mens man straffede maskinerne og i pauserne! Og der var INGEN der dristede sig til så meget som bare at foreslå noget andet! 😂  

Så man trænede, man snakkede og man fik alt andet, et sammenhold på tværs, og så var musikken ligegyldig. Bevares, man kunne iføre sig et har høretelefoner med ledning til sin Ipod, eller senere mobiltelefonen, men af mange grunde var det upraktisk: ledning kom i vejen og man skulle sgu også hele tiden hive lortet ud af øret for at høre hvad de andre sagde. Ja, det er rigtigt, der var faktisk nogen der talte til hinanden i centret. Også selvom man måske ikke liiiiige kendte hinanden - andet end fra bænkpressen!

Kom du senere var der andre takter i højttaleren... Det er fandme helt sikkert! Lydstyrke 10, og alt afhængigt af hvem der var kommet først og havde tændt for musikken: heavy rock eller techno. Og med hånden på hjertet: det fungerede OGSÅ. For der var ingen regler - man fandt ud af det, ligesom man fandt ud af alt muligt andet uden den helt store ballade eller indblanding fra ejer eller receptionist.

For lige at male det endnu mere lyserødt: prøvetimer,  opfølgende programmer og hjælp var uden beregning - fokus var på det fede ved at træne, og kunne købe nogle nye maskiner, ikke at bundlinjen skulle være så stor som muligt for at sælge dyrt til en ny fond eller udbetale udbytte til aktionærer.

Og man måtte desuden som medlem (meget) gerne rådgive og hjælpe andre medlemmer🤷🏼 Tag den PG!

Det var også i de centre at man arrangerede fælles fester: sommerfest, julefrokost. Og læg vel mærke til: medlemmerne KOM. Selvfølgelig var der altid en flok kernemedlemmer der var primus motor på meget af det, men medlemmer kom. Der var sammenhold. Og det her var længe før Facebook-grupper, Instagram og Snap. 

Der er heldigvis stadig små jernhuler, specialcentre med x-fit osv, hvor den kultur endnu hersker, og små mindre kæder i et lokalområde, sporthallernes fitnesscentre osv, hvor det som sagt stadig er muligt at finde det sammenhold og den autoregulering mellem medlemmerne. 

Det ændrer bare ikke ved at der er forholdsvis mange der træner i, feks. Pure Gym, i dag - uden at vide hvad de går glip af eller rent faktisk "udsættes" for.

ooo🏋🏻ooo

Og hvad mener jeg så lige med det?

Efter min mening red Fitness World på den bølge af kropsdyrkelse der var en direkte udløber af den bodybuilding-kultur der stormede frem i 90'erne. Det blev OK at sætte fokus på at ville have en "pæn krop" fremfor gymnastikkens fokus på bevægelse og funktionalitet. Jeg ved ikke om det er OK at sige narcissistisk selvdyrkelse? Og samtidig med, det hele skulle helst udbasuneres på de nye social medier; jeg kan stadig huske de der "selfie-spejle" som FW satte op. Værsågod at udstille. Lige den dér medførte, efter min bedste overbevisning, at en ret stor del af medlemmerne IKKE synes det var megagodt at træne, netop fordi de ikke følte at de var gode nok til at poste der-ud-af ved brug af selfiespejlet.

FW fik hurtigt etableret centre rundt omkring i Danmark. Store, flotte centre med gode maskiner og indbydende lokaler, lækre omklædninger...og mange medlemmer. Det blev en folkestemning og -vandring at skulle "i fitten".  Dygtig markedsføring og forholdsvis billige medlemskaber.

Og så med regler. Mange regler. Om alt muligt: Tøj, sko, musik, oprydning. Regler og betingelser fylder pænt meget når man får et medlemskab i PG. Det ville formentlig være nemmere at skrive hvad man GODT må og alt andet ikke er tilladt!

En af de mest vanvittige og uforståelige regler er den nidkærhed der udvises hvis man har den mindste mistanke om at medlem - oh gud - skulle HJÆLPE et andet medlem med træningen. Hvorfor? Fordi PG har personlige trænere der skal stå for den del! Det uanset om de PT'erne ikke fatter en bjælde, ikke er tilgængelige eller? Der SKAL tjenes penge på alt der bare ligner en indtjeningsmulighed. Nå, sorry, det var ikke så meget brødnid som det vanvittige i, sat på spidsen, at man ikke må hjælpe et medlem der er ved at træne sig til en skade... PG vil nok hævde, at det jo ikke skal forstås sådan, meeeeen.... Jeg ved ting 🤷🏼

Men back on track... Min egentlig pointe med det her indlæg er, at de mange regler (jeg kommer tilbage til musikken - dont worry🤣) er medvirkende til at der IKKE er den form for sammenhold i PG som i de gamle centre. 

Jojo, der er nogen der lige nikker til hinanden, og der er da enkelte der lige hiver proppen ud af øret for at veksle et ord med ham de sætter sig ved siden af ved cyklerne, men ellers nope. Der er INTET grundlag for at tale sammen, finde ud af tingene eller snakke om den sidste nye bicepsøvelse. 

Men det korte af det lange - det setup som PG har i dag er IKKE befordrende for noget sammenhold. Og efter min bedste overbevisning kunne det gøres bedre og med et bedre resultat.

Jeg ved ikke om PG er klar over det, men deres forsøg på gennem SOME at skabe dette sammenhold tyder på det. Mit bud er at det IKKE kommer til at virke. 
Og det gør det ikke fordi man kunstigt prøver at skabe en form for sammenhold som IKKE er en udløber af at have mødtes i centret og svedt sammen, snakket sammen og brokket sig over musikken, men alene baseret på "ha-ha-har vi det ikke sjovt" forsøg. Havde man haft sammenholdet kunne det have været styrket og givet både PG og medlemmerne noget ved at få grupper på SOME.

OK. Vi tager musikken nu😂. 

Med mindre man er 2 eller flere der træner sammen (og det er ikke engang ensbetydende med at man ikke bruger noget i ørerne) er 99% af medlemmer der træner iført en form for høretelefon. Jeg har ikke lavet en undersøgelse, men jeg tror det skyldes flere ting. For det første er musikken i en sådan lydstyrke at det næsten er umuligt at høre noget af det. For det andet er - og hold nu fast - efter hvad jeg ved, produceret således at det er fritaget for KODA-afgift. Dét betyder så til gengæld at ikke en levende sjæl nogensinde har hørt det stykke musik før😂 Og jeg kan garantere for at så godt er det ikke. Formentlig genereret af en AI og ikke andet end nymodens muzak😂 Det er SÅ latterligt, og en falliterklæring, at man vil være så gennemsnitlig og beregnende, men så er der jo da nok ingen medlemmer der klager over "musikken" - bortset fra mig🤷🏼🤣

Med tak til ChatGPT: 
Muzak refererer til en form for baggrundsmusik, der ofte spilles i offentlige rum som butikker, indkøbscentre, elevatorer, hoteller og restauranter. Konceptet bag Muzak blev udviklet i starten af det 20. århundrede og blev populært i midten af århundredet. 

Muzak er kendetegnet ved at være diskret og designet til at være behagelig og upåtrængende. Musikken er ofte instrumental og har en jævn, rolig tempo, der er tænkt til at skabe en afslappende atmosfære. Ideen er at påvirke kundernes eller besøgendes adfærd og stemning på en subtil måde, for eksempel ved at øge produktiviteten på arbejdspladser eller opmuntre kunder til at bruge mere tid – og penge – i butikker.

SÅ når muzakken kører, og alle kender reglerne er alt godt - not! 

Det er heller ikke godt når man så åbenlyst vil ændre "konceptet" og gå fra narcissistisk kropskultur til et "elsk din krop som den er" - fra FW til PG. Jeg håber at de fleste godt kan gennemskue den der 🤣, men problemet er stadig at man prøver at konceptualisere træningen på en måde der IKKE er naturlig og båret af medlemmernes egne ønsker - OG uden mulighed for at skabe en sund træningskultur gennem det sammenhold som kunne være en realitet hvis ikke de mange regler forhindrede det.



Kenneth













søndag den 25. juni 2023

 

Sarkopeni: Aldring, Tab og Træning


HOLD DIG I GANG MED TRÆNINGEN!
 

Sarkopeni er et betydeligt helbredsproblem, der ofte overses. Det er et progressivt og generaliseret tab af muskelmasse og funktion, som ofte ledsages af aldring. I dette blogindlæg vil jeg prøve at forklare, hvad sarkopeni er, hvornår det starter, hvor meget muskelmasse der mistes, de områder hvor det er mest udtalt, og betydningen af styrketræning for at sinke udviklingen af denne tilstand.


Hvornår starter sarkopeni?

 

Begyndelsen af sarkopeni varierer betydeligt fra person til person, men generelt begynder denne proces at sætte ind fra de tidlige til midterste 30'erne. Efter 30-årsalderen begynder mange mennesker at miste omkring 3-5% af deres muskelmasse pr. årti, en proces der fremskyndes efter 60-årsalderen.

 

Hvor meget muskelmasse mistes?

 

Mængden af muskelmasse, der går tabt, kan variere, men generelt kan vi forvente at miste omkring 1-2% pr. år efter 50-årsalderen. I takt med, at vi bliver ældre, kan denne procentdel stige, især hvis vi er inaktive eller lider af bestemte helbredsmæssige forhold.

 

Hvor er tabet værst?

 

Tabet af muskelmasse er mest udtalt i vores ekstremiteter, såsom i vores ben og arme, og det ser ud til at af disse er det værst med benene. Dette kan resultere i svækket mobilitet og balance, hvilket kan forøge risikoen for fald og relaterede skader. På lang sigt kan sarkopeni også påvirke vores kerne- og rygmuskler, hvilket kan føre til ændringer i vores holdning og generel fysisk funktion.

 

Betydningen af styrketræning

 

Styrketræning spiller en afgørende rolle i bekæmpelsen af sarkopeni. Ved at træne vores muskler kan vi hjælpe med at bremse tabet af muskelmasse og måske endda genvinde noget af det tabte. Styrketræning kan også bidrage til at forbedre vores mobilitet, balance og generelle fysiske funktion.

 

Når vi træner vores muskler, stimulerer vi vækst og reparation, hvilket hjælper med at bevare og øge vores muskelmasse. Forskning har vist, at selv ældre voksne kan opleve betydelige gevinster fra regelmæssig styrketræning. Det er aldrig for sent at begynde! Undersøgelser har vist at selv 80-årige med stor fordel kan begynde at træne, og allerede efter 3 måneder faktisk har skruet fysikken tilbage til 60-års alderen. Det er vildt.


Og selvom det lyder, at al træning "virker" så er der bare noget der virker bedre end andet. Det er styrketræning med vægte. Denne form for træning giver nemlig også bedre knogler fordi styrketræningen øger densiteten i knoglerne.

 

Det er vigtigt at huske, at mens styrketræning kan være en effektiv måde at bekæmpe sarkopeni på, er det lige så vigtigt at følge en nærende kost. Protein spiller en vigtig rolle i muskelreparation og -opbygning, så det er afgørende at sikre, at du får nok af det i din kost. Det ser ud til at proteinoptagelsen bliver dårligere i takt med at man bliver ældre, det kan derfor ikke understreges nok, at der skal mere protein i kosten. Der er noget der tyder på at man skal gange med faktor 1,15-1,5 i forhold til de anbefalinger der gælder.

 

Sarkopeni er en uundgåelig del af aldringsprocessen, men det betyder ikke, at vi er magtesløse. Ved at inkorporere regelmæssig styrketræning og en nærende kost i vores daglige rutiner, kan vi hjælpe med at forsinke udviklingen af denne tilstand og opretholde vores styrke og uafhængighed, efterhånden som vi bliver ældre.


Derfor skal du træne. Også selvom du aldrig har trænet før. Du bliver bedre i det lange liv, mere uafhængig af at skulle have hjælp til dagligdagens gøremål. 


Juni 2023



Kenneth Lund



lørdag den 10. juni 2023

OPTIMERING ? er det virkelig nødvendigt?


Optimering er blevet en slags buzzword indenfor fitness. Og vi taler om helt almindelige mennesker der frekventerer den lokale træningspusher.

Der blandes, shakes og drikkes. EEA, BCAA, PROTEINPULVER.  Det sidste skal gerne times perfekt efter træningen.

Mange  tror, de kun kan opnå resultater, hvis de følger ekstremt komplekse træningsprogrammer, spiser specifikke måltider på præcise tidspunkter og bruger en masse kosttilskud. Men sandheden er, at for ca. 98 % af os er denne "superoptimering" unødvendig!

 

Det er et skud fra hoften her, men jeg tror det skyldes massiv markedsføring omkring tilskud og forskellige træningsprogrammer.

 

Vægttræning er fantastisk for  sundhed og fitnessmål, uanset om vi er begyndere eller erfarne. 

 

At fokusere på grundlæggende principper, sund varieret kost, vedholdenhed, god teknik, korrekt form og en eller anden form for levedygtigt træningsprogram, er langt vigtigere end at bekymre sig om hver eneste lille  (ubetydelige) detalje. 

 

Det er IKKE nødvendigt at sippe BCCA under træningen. Det er IKKE nødvendigt med indtagelse af x antal gram protein inden 30 min efter træning! 

 

Og bare lige for at vi er helt enige - du HAR brug for protein, og mere af det end det som foreslås af sundhedsmyndighederne. Men det er IKKE afgørende for dine "gains" at det indtages i helt bestemte mængder på helt bestemte tidspunkter. Med mindre du er eliteatlet altså. 

 

Så slå koldt vand i blodet og husk på, at vægttræning er en livslang ting, og ikke et 100 meter sprint.

 

Find en balance, der fungerer for dig, dit liv, din hverdag.  

Tålmodighed, nyd træningen og husk at have det sjovt undervejs

Så drop stressen og jagten på (super)optimering. 

 

Fokuser i stedet på det, der virkelig betyder noget - din vej og tilgang til træningen,  bevarelse af styrke og sundhed. 

 

 

GOD DAG DERUDE...

 




  1. Afdelingen for Magisk Træningstænkning Hvorfor skal alt være så ekstremt? Det skal ingen hemmelighed være, at jeg er kæmpefan af Morten...