lørdag den 10. juni 2023

OPTIMERING ? er det virkelig nødvendigt?


Optimering er blevet en slags buzzword indenfor fitness. Og vi taler om helt almindelige mennesker der frekventerer den lokale træningspusher.

Der blandes, shakes og drikkes. EEA, BCAA, PROTEINPULVER.  Det sidste skal gerne times perfekt efter træningen.

Mange  tror, de kun kan opnå resultater, hvis de følger ekstremt komplekse træningsprogrammer, spiser specifikke måltider på præcise tidspunkter og bruger en masse kosttilskud. Men sandheden er, at for ca. 98 % af os er denne "superoptimering" unødvendig!

 

Det er et skud fra hoften her, men jeg tror det skyldes massiv markedsføring omkring tilskud og forskellige træningsprogrammer.

 

Vægttræning er fantastisk for  sundhed og fitnessmål, uanset om vi er begyndere eller erfarne. 

 

At fokusere på grundlæggende principper, sund varieret kost, vedholdenhed, god teknik, korrekt form og en eller anden form for levedygtigt træningsprogram, er langt vigtigere end at bekymre sig om hver eneste lille  (ubetydelige) detalje. 

 

Det er IKKE nødvendigt at sippe BCCA under træningen. Det er IKKE nødvendigt med indtagelse af x antal gram protein inden 30 min efter træning! 

 

Og bare lige for at vi er helt enige - du HAR brug for protein, og mere af det end det som foreslås af sundhedsmyndighederne. Men det er IKKE afgørende for dine "gains" at det indtages i helt bestemte mængder på helt bestemte tidspunkter. Med mindre du er eliteatlet altså. 

 

Så slå koldt vand i blodet og husk på, at vægttræning er en livslang ting, og ikke et 100 meter sprint.

 

Find en balance, der fungerer for dig, dit liv, din hverdag.  

Tålmodighed, nyd træningen og husk at have det sjovt undervejs

Så drop stressen og jagten på (super)optimering. 

 

Fokuser i stedet på det, der virkelig betyder noget - din vej og tilgang til træningen,  bevarelse af styrke og sundhed. 

 

 

GOD DAG DERUDE...

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  1. Afdelingen for Magisk Træningstænkning Hvorfor skal alt være så ekstremt? Det skal ingen hemmelighed være, at jeg er kæmpefan af Morten...